Patriarkatet

 Jag är vansinnigt trött på gubbvälde, härskartekniker och missbrukandet av patriarkatet. Hur kan det fortfarande få finnas 2024? Har inte alla dessa trångsynta gubbar dött ut snart? Svaret är såklart nej på den, de sista lever fortfarande och jag är lite orolig för att nya ska bildas! I en värd där du kan vara vad du vill och allt kanske är lite mer fluffigt än förr finns det många som kan gå snett, och genom kass uppväxt, dålig självkänsla och framför allt dålig självkännedom hittar vissa ett syfte i just patriarkatet. klassiska narcissister! Jag har så svårt för dessa personligheter då de har noll självinsikt eller självkritik - de gör aldrig fel, kan inte erkänna en enda brist hos sig själv, som vi andra vanliga vet att alla har.   

Jisses vilka stora ord det blev i dagens inledning, jag tror jag blev extra peppad på detta genom en serie vi började titta på igår, som vanligt en serie där män har makt, kan behandla kvinnor som de vill, kommer undan med makt och pengar - hur 1800 tal är inte det? När jag för en tid sedan såg den där norska serien som jag just nu glömt namnet på som baserar sig på Petter stordalens liv, blev jag äcklad på riktigt! Varför görs det ingen film/serie om kvinnor som går över lik för makt och pengar, varför görs det ingen Serie där kvinnor skiter i familjen och enbart bryr sig om jobb, droger, sex och maktspel - nä just det för det kanske inte är lika realistisk, vi är lite smartare än så! 

Må alla uppfostra sina barn som lika ,som goda och öppna människor, som visar respekt men samtidigt har egna åsikter. Må dagens unga förstå att kunskap är makt, att "kill them with kidness" alltid kommer segra och att Karma är runt hörnet!   

Kommentarer

Populära inlägg