Överväldigande

Nu har jag varit på plats på IKEA i snart två veckor.   

Det är så många dimensioner av att byta jobb som jag helt hade glömt och vissa aldrig upplevt så jag vet inte var jag ska börja. För mig har detta varit att börja om helt och allt vad det innebär. Jag har 100-tals nya namn att lära, nya platser, ett helt nytt bolag, och inte vilket bolag som helst ett av världens största. Det där sista för stor respekt med sig, det är ovant för mig med ett bolag av denna storleken, jag tyckte Sveaskog var stort, det är ingenting i jämförelse. 

Första dagen var så klart speciellt, var ställer jag min väska, var går jag, var finns kaffet och äter vi frukost gemensamt ? Dessa små frågor som bidrar till en helhet. Alla dessa frågor löste sig och löser sig fortfarande tack vara alla fina människor som gladligen hjälper mig, hela tiden. Efter det gick det lite som en berg och dalbanan mentalt första veckan- Tankarna var; "det här kan jag" till att "jag förstår inte alls" bytte av varandra. Det är väldigt roligt, väldigt häftigt, det är så inspirerande. Jag har träffat så härliga människor, kunniga, hjälpsamma, trevliga och roliga, mängder med nya kollegor. Jag har dock så mycket kvar att ta in, lära mig och uppleva, det får komma efterhand. 

Jag ska också erkänna att jag hade en dipp häromdagen, jag kände att jag inte förstod riktigt, att jag inte fick kläm på något, då var det inte så mycket med mig. Men efter många bra samtal med chefer och kollegor förstod jag att det jag kände var normalt, och att jag visst hänger med mer än bra. Märkligt det där, det psykossociala spelar en stor roll och är en del av processen (jag hade bara inte räknat med den) 

Igår var det kristiflygare således en ledig dag mitt i veckan, dagen är även stora metaredagen och vi passade på att ha kalas för Tindra som fyllt 14 tidigare i veckan. Kalasandet gick bra, vädret var fint så det gick till och med att vara ute lite på eftermiddgaen, härligt och bra i dessa tider. Eftersom solen tittade fram passade vi på att åka och bada på eftermiddagen, både barn och hund hoppade gladeligen i, jag skulle inte få för mig att bada just nu! Mamma påminde mig om att när vi var mindre var det "Rydsmarknad" dessa dagar och då brukade vi också bada i kuperssjön (Ryd). Jag minns verkligen Rydsmarknad, detta var stort när man var liten, marknad, folk, godis och ett säkert vårtecken. Idag kan jag åka förbi gatan där marknaden var och tänka " var det det hela", ja det var en gata upp och ner som var huvudattraktionen. Men jag minns det som att det var massor med folk i omlopp, och på den tiden var det inte så mycket "skräp" på marknader, det var genuint hantverk, väskor, mat, kläder, tofflor, leksaker, godis, solbrillor, ballonger. 

Bild på markanden lånad från "Rydampen.se"


Idag fick jag ofrivillig uppstigning kl 05:45, ett barn som tvunget skulle upp på toa (och väcka mig samtidigt) som sedan själv somnade om medans jag inte kände det för det, lika bra att stiga upp.  Ut med Loke, och kaffe fick det bli nu på morgonen, men på den ljusa sidan så har jag nu hunnit skriva detta innan någon annan änns stigit upp, jag ser det som att jag ligger steget före ; ) 
 









       

   

Kommentarer

Populära inlägg